Projekty s PINy
Projekty s využitím pinů a alobalu umožňují velkou kreativitu a gradování úrovně programování od úplných začátečníků (při stisnutí pinu zahrej tón nebo zobraz obrázek) až po velmi pokročilé (efekty, statistiky, hratelnost).
- kytara, klavír
- nášlapný alarm
- test šikovnosti
- postřehová hra
- hlasování
- robozvířátko
Stisknutí pinu navodíme tím, že pin 0, 1 nebo 2 propojíme s pinem GND, obvykle lidským tělem. Pro lepší kontakt jsou piny pomocí vodičů s krokodýly připojeny ke kouskům alobalu. Lze použít i klasické banánky nebo jen kousek drátu.
Zkoumali jsme také, jak piny využít bez nutnosti spojení s GND a využili ve dlouhodobém projektu Robozvíře.
Kytara (podobně klavír)
Levá ruka drží akord = dotýká se jednoho z alobalů na krku připojených k 0, 1 a 2.
Pravá ruka hraje = dotýká se alobalu na těle (GND) – alobal může simulovat kulatý otvor.
– na jedno stisknutí více tónů,
– efekt při zatřesení,
– využití tlačítek
– plynulá reakce na světlo (zakrývání microbitu),
– přidání ultrazvukového senzoru vzdálenosti (vytvoříme Theremin)...
Další nápady:
Nášlapný alarm
Inspirováno článkem na Učíme s roboty. Prvním a nejzajímavějším úkolem je vyrobit zařízení, které po sešlápnutí spojí kontakty a při uvolnění je zase rozpojí.
V programu stačí použít Při stisknutí pinu (zobraz, zahrej), což upozorní na sešlápnutí, nebo podmínku, která umožní zobrazovat/pískat po celou dobu, co je kontakt sepnutý a naopak vypnout, když je rozpojený.
Na stejném principu funguje i kontrola hladiny vody při nalévání, obvod se spojí vodou.
Oba projekty lze vyřešit i bez microbita pouze pomocí baterky a žádovky/bzučáku, proto je důležité přemýšlet o jiných výhodách programovatelného řešení: počítá sešlapy, měří délku, pošle upozornění, ...
Test šikovnosti

Na základní verzi stačí baterka a žárovka (ledka), vylepšení s vypínačem.
Microbit umožňuje například počítat doteky, odstartovat hru, vydávat varovné zvuky a podobně.
Vylepšení:
– start stiskem tlačítka, jinak se dotaky nepočítají (stavová proměnná)
– startovní a koncová pozice pomocí dalších pinů ovládá hru,
– počítání času průchodu.
Popis výroby také na Dejte mi pevný bod.
Postřehová hra

Projekt nabízí velké množství vylepšení, počítání bodů, startování třetím pinem, označení chybného stisku a podobně.
https://ucimesroboty.cz/index.php/2022/06/01/postrehova-hra-s-microbitem/
Více poznámek z projektu Robozvíře na ZŠ Gajdošova:
<<< Automatická pokladnička
Hlasování (jak mi chutná oběd)
Tři velká alobalová tlačítka třeba ve tvaru smajlíků připojíme ke třem pinům a můžeme počítat, jak komu chutnal oběd, dařila se mu práce nebo pro kterou variantu (něčeho) hlasuje.
![]() |
Podobně funguje Automatická pokladnička
Robozvíře – dotek pomocí alobalu
Zkoumali jsme, jak využít samotný pin bez nutnosti spojení s GND. Nejdříve jsme zjišťovali, jaká čísla se na pinu objeví, když se
- nedotýkáme,
- dotkneme alobalu,
- spojíme s GND,
- spojíme s 3V.
Podle toho nastavíme chování zvířete při pohlazení:
- sites.google.com/zsgajdosova.cz/havirova-microbit/robozvire
- sites.google.com/zsgajdosova.cz/havirova-microbit/robozvire/robozvire-vlastnosti
- sites.google.com/zsgajdosova.cz/havirova-microbit/robozvire/energie
- sites.google.com/zsgajdosova.cz/havirova-microbit/robozvire/robozvire-krmeni
Součástí každého projektu byl 3D návrh zvířátka, vlastní web o vzhledu a schopnostech s ukázkami kódů a samotná výroba. Každý týden jsme přidávali nějakou novou vlastnost.
Projekty, které využívají kombinace pinů a tím rozlišují osm různých možností: