Čtení kódu
Jak podpořit porozumění kódu v Pythonu, upevnit a ujasnit zápis a přitom jen tak neopisovat z pracovního listu? Aktivita z pokročilého kroužku pro druhý stupeň ZŠ, vyzkoušená i na SŠ.
Začínáme mimo počítače v kruhu, každý si vezme list s vytištěným kódem. Po chvíli samostatného čtení každý vysvětlí jeden řádek nebo skupinu podobných řádků kódu. Začíná lektor a tím připomene a vysvětlí první import. Dál pokračujeme po kruhu.
Pozastavujeme se i nad barevným odlišením (čísla, řetězce, klíčová slova), takto se přítomnost klíčových slov v jazyku zafixuje lépe než výkladem učitele. Nakonec zkusíme zformulovat funkčnost programu.
A teď to nejzábavnější: Nechte svůj list s programem ležet na určeném místě daleko od počítače a běžte program přepsat do počítače. Můžete se kdykoliv vracet, ale nesmíte si list vzít s sabou ani vyfotit.
Co vše je v kódu využito?
- tvoření obrázků
- použití seznamu
- náhodný výběr
- rádiová komunikace
- stavová proměnná
- podmínky
Proměnné a podmínky bychom už měli mít před aktivitou zažité (po předchozích zkušenostech s bloky stačí pár hodin Pythonu), vyzkoušené obrázky, vše ostatní se dá z kódu pochopit nebo odhadnout i bez předchozího probrání. Podpoříme tím odvahu číst a zkoumat nové kódy.
Kdo pochopil principy, napíše program rychle a vrací se jen výjimečně. Kdo se teprve potřebuje učit, má možnost dobře kód vstřebat, může se vracet třeba po každém řádku. Program není příliš dlouhý a přitom je výsledek efektní.
Pracovní list: ↗
Prohlédněte si následujcící program
❔ Co který řádek programu dělá?
❔ Jak bude program fungovat?