Micro:bit je kapesní počítač velmi vhodný do výuky na základní i střední škole . Umožňuje učit základy programování atraktivně a hmatatelně v různých jazycích: – blokové programování, – javascript, – python ... Programování propojené s realitou, snadný začátek a velký prostor pro růst. Micro:bit má přímo vestavěno několik chytrých čidel: programovatelná tlačítka, displej (5×5 bodů), vstupně-výstupní porty (do otvorů lze zastrčit banánky nebo krokodýlky), akcelerometr – zrychlení, třesení, náklon, magnetometr – orientace vůči magnetickému poli Země, senzor teploty (jádra procesoru), měřič intenzity světla (dioda displeje), bluetooth. Díky tomu umožňuje programování propojené s realitou i bez použití dalších komponent. Kromě toho se s micro:bitem dají stavět a programovat „chytrá hejblátka“ ovládaná druhým micro:bitem nebo mobilem. Slovenské motivační video od Učíme s hardvérom : Plánovaný pro 11leté děti, dobyl i univerzity. Věkové i znalostní rozpětí pro
Velká síla microbitu je v objevování, není cílem žákům dát hotové návody. Neučíme microbit, učíme myslet. Články na tomto webu ↓ Python je dole ↓ >>> Úvod ve škole i v kroužku (plán hodin a pracovní listy) >>> Mapa pokroku (přehled pracovních listů) >>> Příklady pro začátečníky ze stránek Mirka Suchého Na webu fungují štítky: pokud máte jen micro:bit, zkuste štítky Bez příslušenství v MakeCode , chcete-li něco navíc, přehled získáte pod štítkem Příslušenství , nebo možná hledáte Pracovní listy v MakeCode , mohly by pomoci i Zkušenosti a nápady do výuky. >>> Dobré rady – Začínáme v MakeCode (tipy a vysvětlení práce v makecode) Videa ( MakeCode) Pro úplné nováčky a učitele na prvním stupni je určeno video a články na webu Honzy Juříčka Micro:bit na prvním stupni didakticky velmi vhodné pro nejmladší věkovou kategorii, kde by informatiku neměl učit informatik, ale elementarista. Webinář (na fb) Honzy Kome
Projekty s využitím pinů a alobalu umožňují velkou kreativitu a gradování úrovně programování od úplných začátečníků (při stisnutí pinu zahrej tón nebo zobraz obrázek) až po velmi pokročilé (efekty, statistiky, hratelnost). kytara, klavír nášlapný alarm test šikovnosti postřehová hra hlasování robozvířátko Stisknutí pinu navodíme tím, že pin 0, 1 nebo 2 propojíme s pinem GND, obvykle lidským tělem. Pro lepší kontakt jsou piny pomocí vodičů s krokodýly připojeny ke kouskům alobalu. Lze použít i klasické banánky nebo jen kousek drátu. Zkoumali jsme také, jak piny využít bez nutnosti spojení s GND a využili ve dlouhodobém projektu Robozvíře. Kytara (podobně klavír) Levá ruka drží akord = dotýká se jednoho z alobalů na krku připojených k 0, 1 a 2. Pravá ruka hraje = dotýká se alobalu na těle (GND) – alobal může simulovat kulatý otvor. Vylepšení: – na jedno stisknutí více tónů, – efekt při zatřesení, – využití tlačítek – plynulá reakce na světlo (zakrývání microbitu), – přidání ultraz
Ze stránek Mirka Suchého s odkazy na hotová řešení. Zobrazení ikon - po stisknutí tlačítka se zobrazí ikona, text, číslo. Žáci si můžou vyzkoušet různé ikony a vytvořit vlastní obrazce. Vyzkouší si jak se nahrává program na Micro:bit. Elektronická kostka - po zatřesení z Micro:bite zobrazí číslo od 1 do 6. Výzva: Jak zajistit aby se neukazovala nula? Pro starší: Jak místo čísla zobrazit tečky jako na kostce? Teploměr - po nahrání kódu do Micro:bitu, ho žáci mohou odpojit od počítače a napojit na baterky a zjisti jak se teplota bude měnit, pokud ho zahřejí dechem. Jaká je teplota venku a jaká v ledničce. Animace - zobrazit animaci padajících kapek. Žáci si mohou vytvořit vlastní animaci: auto, skakajicí míč... Krokoměr - práce s proměnnou. Co se stane pokud zobrazím proměnnou hned po té co ji inkrementuji? (začnu ztrácet kroky po dosažení desítky, protože další otřes se bude počítat až po dorolování čísla). Opět je možno přepojit na baterie a zkoušet přesnost měření.
Hodiny programování nemusí být pouhým sezením u počítače. Jak dlouho vy dokážete skákat, abyste naskákali co nejvyšší číslo na skokoměru? Plán hodin a pracovní listy ze ZŠ Brno, Gajdošova a Gymnázia Brno, Elgartova (z roku 2019, aktualizováno 2024): ↓ ↓ ↓ Černobílé pracovní listy pro mladší jsou níže ↓↓↓ První tři hodiny kroužku na ZŠ (5.–9. třída) pracuji pouze se zobrazováním (text, ikony, vlastní obrázky, čísla). Nejvíce se vyřádíme na tvorbě animací, má cenu si to užít. Rozhodně není cílem stihnout co nejvíce příkladů, netlačím k dalším úlohám. Žáci pracují sami, příkazy objevují podle barev. Značka (U) znamená nahrát do microbitu a přinést ukázat. Pracovní list do úvodní hodiny . (česká verze 2024) Na začátku druhé hodiny vyplňujeme společně pracovní list "Jak funguje počítač" a doplňujeme vstupy a výstupy microbita. Vstupy: tlačítka, piny, akcelerometr, kompas, ... Výstupy: ledky, piny. Pak pokračujeme v nápisech a animacích. Pokud používáme anglickou verzi mak
Odkazy na videa i materiály jsou na stránce >>> Jak začít? Dobré rady v MakeCode: Mazání bloku: hodit myší na panel příkazů nebo klávesou delete , přesouvání jen jednoho bloku a ne všech pod ním: ctrl+myš , duplikování celého bloku: pravé tlačítko myši + klonovat . Tlačítko Stáhnout nejlépe poslouží při spárování micro:bitu s prohlížečem (tři tečky > Připojit zařízení). Disketka vždy uloží soubor ve formátu .hex, pokud si jej uložíme do počítače, můžeme ho později importovat nebo prostě jen tak hodit myší do MakeCode. Bloky se do sebe zapojují jako puzzle, podle žlutého rámování a případně červeného puntíku poznáme, kam se blok připojí. Ty které jsou vykrojené nahoře a dole jsou příkazy a pasují za sebe. Oválky jsou hodnoty a patří zase do oválných „děr“, například intenzita světla nebo hodnota proměnné. V pokročilých > Text můžeme vzít blok s uvozovkami, pokud potřebujeme například do proměnné uložit text. Šestiúhelníky jsou logické hodnoty pravda/nepravda
Největší předností microbitu je programování propojené s reálným životem. K velké radosti postačí příslušenství za pár korun. Vyzkoušeno na ZŠ pro začátečníky od čtvrté třídy a pro pokročilé od šesté třídy. Určeno i pro střední školu. Semafor a rgb led na destičce s ochrannými rezistory a čtyřmi piny jsou původně určeny pro Arduino a připraveny na napětí pět voltů. Microbití 3,3 volty ale pro rozsvícení diody stačí, takže je můžeme připojit přímo pomocí drátků dupont-krokodýl nebo pomocí libovolného rozšíření a drátků dupont-dupont . Funguje i se samotnou rgb diodou ( článek RGB LED ), dupont lze navléknout přímo na nožičky nebo použít krokosvorky, ale chybí tam to povědomí o ochranných odporech. Semafor můžeme s dětmi vyrobit z diod a buď připájet na destičku, nebo použít karton či 3D tisk s otvory. Fyzikální vsuvka: Doporučuji na začátku ukázat samotnou LED a její dvě nožičky, vysvětlit/ukázat, že propouští proud jen jedním směrem a přitom svítí. Jakto, že semafor má jen čtyři pin
Záznam webináře Honzy Juříčka o micro:bitech pro první stupeň. Úplné základy a hlavně didakticky dobře zpracované pro tuto věkovou kategorii: https://digi-centrum-elixir-do-skol-praha-ssps.webnode.cz/l/mikro-bit/ Pár dobrých rychlých tipů pro nejmenší: Animace Udělat animaci, která má alespoň 15 snímků, nahrát do microbitu, vyrobit kartičku s názvem uměleckého díla, uspořádat výstavu, případně s hodnocením pomocí kartiček. BH: vyzkoušeno se třeťáky, na plakát přidán počet bloků Vstupy – hračka Udělej z microbita hračku, něco udělá, když ... (fidget cube), třeba obrázek, blikání, hudba max tři tóny a podobně. K tomu plakát, co to umí. A zase výstava. Přemýšlet u toho o dizajnu: po zobrazení obrázku počkat a pak zhasnout. BH: místo plakátu jsme udělali komentovanou předváděčku. další týden jsme si microbity rozebrali náhodně hledali funkce Zkoumání a práce s manuálen. Propojení s tvořením – obal na hračku nebo mikrozvířátko. Čtení bloků Pozornost, uvědomění si, že počítač čte příkazy
Jednou z největších výhod micro:bitu je možnost programování v různých jazycích a zejména plynulé přecházení mezi nimi . Zvídaví začátečníci se tak velmi brzy dostávají na vyšší úroveň. Obsah článku - MakeCode online a offline - MicroPython online a Mu - rozdíl mezi MakeCode python a MicroPython - alternativní editory Na oficiálních stránkách microbit.org se pod odkazem Let’s Code skrývá rozcestník doporučovaných online vývojových prostředí MakeCode Editor a Python Editor a aplikací pro různé platformy. Poslední kapitola na stránce obsahuje početný přehled alternativních editorů . Podívejme se na některé možnosti. MakeCode MakeCode online https://makecode.microbit.org práce přímo v prohlížeči blokové programování jako puzzle tutoriály a nápověda k příkazům přeloženo i do češtiny plynulé přepínání do javascriptu a „pythonu“ testování v simulátoru Bloky nelze sestavit syntakticky špatně, proto odpadá hledání středníků a závorek a vzniká více prostoru pro info
Pokud bych měla odpovědět na otázku, co se mají začátečníci v kroužku programování naučit , pak je to jednoznačně komunikace, spolupráce, přesná formulace myšlenek, dělení problému na části, hledání řešení, odhalování chyb, tvoření místo konzumování a mnoho dalšího obvykle zahrnovaného pod informatické myšlení. Z programátorských technik mi pro začátečníky připadají zásadní následující čtyři: proměnná, větvení, funkce, opakování. >>> Úvodní pracovní listy >>> Pracovní listy – podmínky >>> Pracovní listy – funkce a pole Proměnná představuje první krok dál od prostého (byť mnohdy velmi zajímavého) sestavování posloupností příkazů za sebe. Tento důležitý krok některé děti přijímají přirozeně (mám vyzkoušeno už kolem desátého roku), jiné i mnohem starší potřebují opakované používání, aby si zvykli na posun v myšlení. Zkoušela jsem dva přístupy v začátečnickém kroužku: v jednom roce jsem střídala témata bez pr